Hrvatski repertoar
-
Povratak verističkog bisera na splitsku pozornicu
Hrvatsko narodno kazalište Split: Ruggero Leoncavallo, I pagliacci, dir. Ivo Lipanović, red. Mario Kovač
Piše: Jure Šaban-Stanić
21.11.2024. Novo čitanje I Pagliaccia Split je podsjetilo na umjetnički besprijekorne, a kraće glazbeno-scenske oblike koji su (u ovom trenutku) očito bliži mogućnostima kazališta. Ništa tome ne nedostaje, čak štoviše, može biti egzemplar promišljene kulturne politike. ...pročitajte cijeli tekst... -
Paraćeva Judita – Repertoarni Biser
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Frano Parać, Judita, dir. Ivan Josip Skender, red. Snježana Banović; uz premijeru i drugu izvedbu, 4. i 5. listopada 2024.
Piše: Karlo Radečić
17.10.2024. Inscenacija Snježane Banović je, bez obzira na (proto)feministički element, u osnovi tradicionalna. Dok je u naslovnoj ulozi način interpretacije premijerne Dubravke Šeparović Mušović stran Paraćevoj partituri, reprizna Sofija Petrović svoju prvu veliku ulogu u zagrebačkom HNK-u ostvarila je pjevački vrlo dobro, a antologijsku Juditinu ariju odlično. ...pročitajte cijeli tekst...
-
Vrijedan doprinos repertoaru
HNK Ivana pl. Zajca Rijeka: Operni vremeplov 1 – Monteverdi, Purcell, Händel, Vivaldi, Rameau, Gluck, Haydn, Mozart, Cherubini, Rossini, Bellini, Donizetti, Verdi, 3. listopada 2024.
Piše: Luka Nalis
8.10.2024. Operni vremeplov 1 svakako nije koncert koji se pamti (uz izuzetak Diane Haller koja ga je održala iznad ponora prosječnosti), međutim, vrijedan je doprinos repertoaru jer smo svjedočili izvedbama pojedinih arija koje nikada u Zajcu nismo čuli i samo radi toga vrijedilo je više od tri sata provesti u gledalištu....pročitajte cijeli tekst... -
Plemenita Amelia kao ures ansambla
Zagrebački operni festival, HNK u Zagrebu, 9. – 21. rujna 2024 (4/5): Narodnogo pozorište u Beogradu, Giuseppe Verdi, Simon Boccanegra, 21. rujna 2024.
Piše: Karlo Radečić
1.10.2024. Ures cijele predstave bila je Evgenija Jeremić Pokrajac u ulozi Amelie Grimaldi, za koju će se pokazati da je Boccanegrina kći. Premda je nastupnu ariju u I. činu počela sramežljivo, a u izvedbi dubljih tonova ne koristi uvijek učinkovito prsni registar, ostavila je dojam krasna mladog verdijanskog soprana, kakvom bi odgovarala i uloga Leonore u Trubaduru. ...pročitajte cijeli tekst... -
Zabavan intermezzo među cjelovečernjim predstavama
Zagrebački operni festival, HNK u Zagrebu, 9. – 21. rujna 2024 (3/5): Teatar Principal iz Palme u suradnji s Hrvatskim baroknim ansamblom, Giovanni Battista Pergolesi, Služavka gospodarica, 18. rujna 2024.
Piše: Karlo Radečić
29.9.2024. Predstava je bila u sigurnim rukama dirigenta Pavla Mašića, koji se za čembalom iskazao u nizu glazbenih dosjetki pridodanih partituri, dok je u recitativima pažljivo osluškivao pjevače, ne podliježući danas pomodnom običaju da se realizacija continua na glazbalu s tipkama prometne u razmetljivo improviziranje koje odvlači pozornost od pjevačeva. ...pročitajte cijeli tekst... -
Temperamentna Carmen razbudila uspavani ansambl
Zagrebački operni festival, HNK u Zagrebu, 9. – 21. rujna 2024 (2/5): Slovensko narodno gledališče iz Maribora, Georges Bizet, Carmen, 14. rujna 2024.
Piše: Karlo Radečić
27.9.2024. U Zagrebu smo svjedočili izrazito senzualnom, ali i vrlo nesputanom liku Carmen, u mjeri koja je možda iznenadila dio publike koji je u toj ulozi navikao i na dozu, riječima Carmen svjetskih pozornica Ruže Pospiš-Baldani, francuskog parfema. Premda joj neka mjesta isu posve uspjela, nosila je predstavu kao pjevačka zvijezda večeri. ...pročitajte cijeli tekst... -
Rijedak i vrijedan susret s baroknom operom
Zagrebački operni festival, HNK u Zagrebu, 9. – 21. rujna 2024 (1/5): Poljska kraljevska opera, Varšava, Georg Friedrich Händel, Rinaldo, 11. rujna 2024.
Piše: Karlo Radečić
25.9.2024. Najpovoljniji glazbeni dojam ostavio je sjajan Ansambl starih instrumenata Poljske kraljevske opere Capella Regia Polona, kojim je koncertni majstor Michał Piotrowski ravnao svirajući violinu, dok je u vođenju cijele izvedbe istaknutu ulogu imao i čembalist Krzysztof Garstka. Njegovi su glazbenici muzicirali povijesno osviješteno, energično i zanimljivo ...pročitajte cijeli tekst... -
Vrijedan repertoarni iskorak u suvremenu operu
HNK Ivana pl. Zajca Rijeka, Slovensko komorno glasbeno gledališče, Cankarjev dom Ljubljana: Thomas Adès, Napudraj joj lice, dir. Simon Dvoršak, red. Eva Hribernik
Piše: Luka Nalis
29.9.2024. Pojava Thomasa Adèsa na repertoaru Zajca vrijedan je repertoarni iskorak koji svakako pozdravljamo, međutim dojma smo kako je ovaj projekt ostvaren u koprodukciji sa Slovenskim komornim glasbenim gledališčem i Cankarjevim domom, u riječkim okvirima sam sebi svrha. ...pročitajte cijeli tekst... -
Pokoji blistavi trenutak u vrlo prosječnoj izvedbi
70. Splitsko ljeto, 15. srpnja – 14. kolovoza 2024.: Giuseppe Verdi, Aida, dir. Veton Marevci, red. Dražen Siriščević, Peristil, 27. i 29. srpnja 2024.
1.9.2024. Prosječnost cijele izvedbe spasio je jedan blistavi duet, onaj Amonasra i Aide u 3. činu. Grga Peroš je i glumom i fraziranjem savršeno pristao uz sigurnost Kristine Kolar koja kao da je do tog trenutka čekala da emotivno eruptira. U trenutku kada je otpjevao riječi: „Dei Faraoni tu sei la schiava!”, bilo je jasno da se samo zbog ovog trenutka isplatilo poslušati ovu izvedbu. ...pročitajte cijeli tekst... -
Vizualno maestralno uz domaće glazbene snage
70. Splitsko ljeto, 15. srpnja – 14. kolovoza 2024.: Carl Orff, Carmina Burana, dir. Ivan Hut, red. Michał Znaniecki, Peristil, 15. srpnja 2024.
1.9.2024. Na prvi pogled, doimalo se da je premijera jubilarnog 70. Splitskog ljeta zbilja maestralna. Što se vizualnog aspekta tiče, bolje nismo gledali već dugo. Isto se ne može reći i za glazbeni dio, kojemu je nedostajalo još malo pedantnog rada. Ipak, treba zapljeskati izvođačima koji su mahom domaće snage i u koje ulažemo mnogo nade. ...pročitajte cijeli tekst... -
Koncertna prezentacija svih Puccinijevih opera
Riječke ljetne noći, HNK Ivana pl. Zajca Rijeka: Puccini Gala, Riječki simfonijski orkestar, Riječki operni zbor i solisti, Valentin Egel, dirigent
Piše: Luka Nalis
30.8.2024. Dirigent Valentin Egel nije se pokazao kao najsretniji izbor za ovakav repertoar. Puccini je skladatelj koji traži pjevača, pa pjevači moraju imati primat pred orkestrom i to posebno na ovakvom tipu koncerta gdje je orkestar pretežito pratnja. Riječki simfonijski orkestar bio je previše glasan i u ključnim trenucima prekrivao pjevače. ...pročitajte cijeli tekst... -
Mila koja ostavlja bez daha
Hrvatsko narodno kazalište u Splitu: Jakov Gotovac, Mila Gojsalića, dir. Josip Šego, red. Ozren Prohić
5.7.2024. Napokon, kao Mila je u travnju 2024. debitirala Martina Mikelić, splitska mezzosopranistica uspješne svjetske karijere. Svaki je ton bio na mjestu, sve fraze precizno osmišljene; mekani ton, ugodna boja, prebacivanje iz lage u lagu koje se ne osjeti nego sve prirodno teče i klizi. Ali, njen nastup nije ostao samo na fino pripremljenoj roli. ...pročitajte cijeli tekst... -
Predstava filmskog ugođaja i donekle autentičana wagnerijanskoga zvuka
HNK Ivana pl. Zajca Rijeka: Richard Wagner, Rajnino zlato (Das Rheingold), dir. Valentin Egel, red. Dražen Siriščević
Piše: Luka Nalis
24.6.2024. Uloga Wotana povjerena je hrvatskom basu Goranu Juriću, koji je pokazao vrhunsku pjevačku umješnost kaljenu na germanskim pozornicama. Jurićev glas odlično je pozicioniran, melodijski popunjen i dinamički jasno nijansiran. Kretao se pozornicom otmjeno i s autoritetom, uspješno dočaravši da je i Wotan krvav ispod kože. ...pročitajte cijeli tekst... -
Zreli solisti sugestibilnih glasova u pristalom redateljskom ruhu
Hrvatsko narodno kazalište Split: Ivo Tijardović, Spli´ski akvarel, dir. Tonći Ćićerić, red. Krešimir Dolenčić
Piše: Jure Šaban-Stanić
31.5.2024. Dolenčić je i ovom prilikom dobro procijenio protagoniste te novoj postavi dao dovoljno slobode da zaokruže izvedbe i promišljaje uloga, a da ipak u tvorbi radnje njegova „bude zadnja“. Njegovo redateljsko odijelo pristaje ansamblu i to raduje. Nela Šarić u ulozi Marice i Roko Radovan u ulozi Tonča, izvrsno su uparili pjevačke i glumačke vještine. ...pročitajte cijeli tekst... -
Ljubav i smrt pod pariškim krovovima
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: G. Puccini, La Bohème, dir. Pier Giorgio Morandi, red. Mario Pontiggia; uz premijeru i drugu izvedbu (17. i 18. svibnja 2024)
Piše: Karlo Radečić
23.5.2024. Nova će se zagrebačka predstava La Bohème, zahvaljujući vizualno atraktivnoj inscenaciji zacijelo čvrsto usidriti u repertoaru. Na premijeri se posebno istakla izvrsna Darija Auguštan, pjevačka zvijezda večeri, koja je Musettin valcer u II. činu (Quando meʼn voʼ) pjevala punim, sočnim tonom, s odličnim visinama, usto uvjerljivo igrajući koketu. ...pročitajte cijeli tekst... -
Bogatstvo raznolikosti interpretacije
HNK u Zagrebu: Giuseppe Verdi, Traviata, dir. Srba Dinić, red. Hugo de Ana, uz izvedbe 25. i 30. travnja 2024.
Piše: Karlo Radečić
14.5.2024. Povratakom ulozi Violette Marija Kuhar Šoša potvrđuje povoljan dojam koji smo stekli po njezinu prvom natupu u veljači prošle godine. Ona pjevački vlada cijelom ulogom kako je notirana, pa je vrlo sigurna i u koloraturama i visinama u kabaleti Sempre libera. Imponira njezina pouzdanost; Violetta je s razlogom u njezinu repertoaru. ...pročitajte cijeli tekst... -
Vrijedna i dinamična predstava sa snažnim solistima
Studenti solo pjevanja Umjetničke akademije u Splitu: Giacomo Puccini, Gianni Schicchi, dir. Veton Marevci, red. Aneta Gotovac, producenti i majstori pjevanja Terezija Kusanović i Marijo Krnić, Hrvatski dom Split, Koncertna dvorana Ive Tijardovića
Piše: Jure Šaban-Stanić
1.5.2024. Poznajući kvalitetu i aktualnost libreta te istodobno pjevačke mogućnosti studenata UMAS- a, Terezija Kusanović i Marijo Krnić su hrabro, s dovoljno zanosa i promišljenosti odlučili napraviti izuzetan programski iskorak: postaviti integralno jedan ozbiljan operni naslov na pozornicu koja nije inherentno operna, ali je akustički izvrsna i decorumom svjetski dopadljiva....pročitajte cijeli tekst... -
Mladi pjevači u prvom planu
HNK u Zagrebu: W. A. Mozart, Čarobna frula, dir. Simon Krečič, red. Krešimir Dolenčić; uz izvedbe 4. i 9. travnja 2024.
Piše: Karlo Radečić
25.4.2024. Davor Nekjak na prvoj je izvedbi Čarobne frule ove sezone ostvario odličan debi u ulozi Papagena. Pjevački potpuno siguran, od solo nastupa preko dueta s Paminom do ansambala, predstavio je simpatičan i nenametljiv lik, koji ima i dozu samopoštovanja, pri čemu je na drugoj svojoj izvedbi sve to realizirao glumački opuštenije. ...pročitajte cijeli tekst... -
Operni spektakl izvrsne, gotovo filmske režije
HNK Ivana pl. Zajca Rijeka: Giacomo Puccini, La Fanciulla del West, dir. Valentin Egel, red. Giorgio Surian
Piše: Luka Nalis
20.3.2024. Režija Giorgia Suriana najbolja je koju se posljednjih godina moglo vidjeti u Zajcu. Klasična inscenacija osigurala nam je pravi kazališni spektakl koji bez patetike možemo prozvati spektaklom. Dirigent Egel Puccinijevoj partituri pristupio je na interpretacijski zreo i jasan način. Gusta orkestracija pridonijela je ocrtavanju kvaliteta RSO-a. ...pročitajte cijeli tekst... -
Raskošan mladenački kvartet bez slabe karike
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: W. A. Mozart, Così fan tutte, dir. Valentin Egel, red. Alessio Pizzech; osvrt na prve četiri izvedbe (9–14. veljače 2024)
Piše: Karlo Radečić
17.2.2024. Malo je reći da su solisti Opere Darija Auguštan, Emilia Rukavina, Filip Filipović i Davor Nekjak opravdali povjerenje. Rijedak je to mladenački kvartet raskošnih glasova bez slabe karike. Njegovo značenje za zagrebačku Operu u ovom je trenutku moguće jedino podcijeniti. ...pročitajte cijeli tekst...
-
Srčana izvedba pod sigurnim i osjetljivim vodstvom
Zbor i Simfonijski orkestar HRT-a, Zbor Opere HNK-a u Zagrebu, Dječji zbor HRT-a, Kanconijer, Blagoje Bersa, Oganj, koncertna izvedba, Valentina Fijačko Kobić, sopran, Stjepan Franetović, tenor, Ljubomir Puškarić, bariton, Luciano Batinić, bas, Aleksandar Marković, dirigent, Koncertna dvorana Lisinski
Piše: Maja Stanetti
23.1.2024. I u koncertnoj izvedbi potvrdilo se da Oganj čvrsto stoji kao jedno od ponajboljih djela hrvatskog opernog stvaralaštva, koje je s njim potvrdilo da je dio europske operne tradicije. Razumno i s osobitim smislom za gradacije veliki je izvodilački aparat sigurno i osjetljivo vodio Aleksandar Marković, s osobitim smislom za pjevače. ...pročitajte cijeli tekst... -
Vrlo kvalitetna kućna podjela u klasičnoj inscenaciji
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Giuseppe Verdi, Rigoletto, dir. Pier Giorgio Morandi, red. Pier Francesco Maestrini; uz izvedbe 31. listopada te 2. i 4. studenog 2023.
Piše: Karlo Radečić
14.11.2023. Unatoč izostanku punokrvne drame, popularnost naslova, pretežno klasična inscenacija i – najvažnije – vrlo kvalitetna kućna podjela u trima središnjim ulogama (Ljubomir Puškarić, Marija Kuhar Šoša, Filip Filipović) jamstvo su duljega bivanja novog Rigoletta u repertoaru zagrebačke Opere. ...pročitajte cijeli tekst... -
Vedra i mladenačka predstava idealna za djecu i mlade
HNK Split: Wolfgang Amadeus Mozart, Čarobna frula, dirigenti Hari Zlodre i Veton Marevci, redateljica Marta Tutiš, adaptirana skraćena verzija
Piše: Marijo Krnić
Ova vedra i mladenačka predstava splitskoga kazališta sjajna je ulaznica djeci i mladima u začuđujuće bogat svijet operne umjetnosti. Svi pjevači redom – kako oni u premijernoj postavi, tako i oni u repriznim izvedbama, potpuno su predano i duboko uronili u bajkovit, magičan svijet u kojemu protagonisti tragaju za ljubavlju i prosvjetljenjem. ...pročitajte cijeli tekst... -
Svježina zbora i orkestra u izvedbi drugačijeg, izbavljujućeg rekvijema
Zbor i Orkestar HNK Split, Koncert za Dušni dan, Johannes Brahms, Njemački rekvijem, op. 45, Nela Šarić, sopran, Thomas Tatzl, bas-bariton, Ivo Lipanović, dirigent, Veton Marevci, zborovođa
Piše: Jure Šaban-Stanić
Ukupan dojam izvedbe s izuzetkom Thomasa Tatzla bio je odličan, svježina zbora i orkestra je učinila svoje, a mi smo kao publika bili počašćeni sadržajno uistinu drugačijim rekvijemom. Na samom kraju nedostajalo je malo sabranosti za jasniji epilog čitavog djela. Trebalo je nešto pozornije pratiti maestrov pokret i dojam bi bio potpun. ...pročitajte cijeli tekst... -
Hvale vrijedna izvedba s isključivo domaćim solistima
69. Splitsko ljeto, 6. srpnja - 14. kolovoza 2023.: Giacomo Puccini, Tosca, dir. Ivo Lipanović, red. Goran Golovko, Peristil, Split
Piše: Marijo Krnić
Prvi među jednakima u niski odličnih interpreta bio je tenor Domagoj Dorotić u ulozi Cavaradossija. Svojim vibrantnim, nosivim tonom, muzikalno oblikovanom melodijskom linijom i iskreno proživljenim glumačkim nastupom ostvario je ulogu kojoj se u svakom trenutku u potpunosti vjeruje te postigao zasigurno svoj do sada najbolji splitski nastup. ...pročitajte cijeli tekst... -
Zagrebački operni festival kao uspjela nadopuna repertoara
Zagrebački operni festival (Opera Zagreb Festival), Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu, 25. lipnja – 5. srpnja 2023.: G. Verdi, Nabucco; P. Mascagni, Cavalleria rusticana; G. Donizetti, Ljubavni napitak; P. I. Čajkovski, Pikova dama; C. Gounod: Faust
Piše: Karlo Radečić
Danas se ni u jednoj od četiri Opere u Hrvatskoj u istome mjesecu ne može pogledati nekoliko različitih naslova svjetskoga repertoara. U HNK-u u Zagrebu to se dogodilo u samo desetak dana koncem lipnja i početkom srpnja. Nabucca, Cavalleriju rusticanu, Ljubavni napitak, Pikovu damu i Fausta ujedinio je prvi Zagrebački operni festival. ...pročitajte cijeli tekst... -
Razigran ambijentalni povratak Stanca
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Jakov Gotovac, Stanac, dir. Ivo Lipanović, red. Hrvoje Korbar; uz premijeru i drugu izvedbu, atrij Klovićevih dvora, 30. lipnja i 2. srpnja 2023.
Piše: Karlo Radečić
Poznatost predloška ublažila je slabašnu dikciju u većine solista. Ona je bila egzemplarna jedino u tumača naslovne uloge, bas-baritona Ozrena Bilušića, koji je njezin habitus vrlo slojevito oživio. Poznat po talentu za komično, životno je donio i važan tugaljivi aspekt Stančeva lika. Bilušić je svoju interpretaciju prožeo i pretežno uvjerljivo dramski intoniranim pjevanjem. ...pročitajte cijeli tekst... -
Superiornost, mističnost i posebna atmosfera koju je scenom pronosila Dunja Vejzović
HNK Ivana pl. Zajca Rijeka: Petar Iljič Čajkovski, Pikova dama, dir. Valentin Egel, red. Christian Romanowski, Dunja Vejzović
Piše: Luka Nalis
Pikova dama rijetka je ptica hrvatskih opernih repertoara (prema posljednjim informacijama Zagreb je nije vidio više od 40 godina), tako da je ova produkcija vrijedan potez Zajca. Dunja Vejzović pojavila se kao Pikova dama. Naša velika pjevačica iz zlatnog doba operne reprodukcije u Hrvatskoj, Grofičinu mističnost prikazala je u punom obujmu. ...pročitajte cijeli tekst... -
Savršena sinergija konteksta, simbolizma i interpretativne snage Dubravke Šeparović Mušović
HNK Ivana pl. Zajca Rijeka: Arnold Schönberg, Erwartung / Iščekivanje, dir. Valentin Egel, red. Dubravka Šeparović Mušović / Marin Blažević; Frano Đurović, Heroj je umoran, kor. Giuseppe Spota
Piše: Luka Nalis
Riječ je o predstavi u kojoj je došlo do gotovo savršene sinergije prostora i konteksta. Šeparović Mušović kretala se po svojevrsnoj pisti na kojoj su se nalazili kostimi iz ranijih produkcija Zajca, a u nekima je i sama nastupala. Šeparović Mušović najprije navlači kostim Lady Machbet, a nakon nje na red dolaze Amneris, Klitemnestra, Eboli i druge....pročitajte cijeli tekst... -
Predstava na visokoj pjevačkoj i izvedbenoj razini
HNK u Osijeku: Franz Lehár, Vesela udovica, dir. Krešimir Batinić, Filip Pavišić, red. Damir Lončar
Piše: Sunčana Bašić
Vesela udovica priređena je i uvježbana kvalitativno na visokoj razini, a osječki je HNK dobio predstavu koja će zasigurno još dugo puniti kazalište. Pjevački je predstava ispunila očekivanja, posebice u nastupima vodeće petorke. Dirigent Batinić sjajno se snašao upravljanjem dobro uvježbanog orkestra, kojeg će nastaviti voditi u kasnijim predstavama Filip Pavišić....pročitajte cijeli tekst...
-
Uspješna i zabavna produkcija koja će se pamtiti
Umjetničke akademije Sveučilišta u Zagrebu i HNK u Zagrebu: Boris Papandopulo, Amfitrion, dir. Matija Fortuna, red. Kristina Grubiša pod mentorstvom izv. prof. art. Krešimira Dolenčića
Piše: Zdenka Weber
Studentice i studenti kao interpreti, a i svi ostali koji su osigurali izvedbu, imali su u razdoblju priprema sjajne prilike za iskazivanje vlastite inventivnosti. Cjelokupni je dojam da su se svi dobro zabavljali, a to je dobro raspoloženje lako prelazilo i na publiku. Bariton Benjamin Šuran iskazao se kao Amfitrion nosivim i izjednačenim glasom bogatog dinamičkog spektra. ...pročitajte cijeli tekst... -
Izvrsne vokalne i glazbene izvedbe uz neusklađene redateljsko-scenske dosege
HNK Split: Jakov Gotovac, Mila Gojsalića, dir. Ivo Lipanović, red. Ozren Prohić
Piše: Jure Šaban-Stanić
Tereziji Kusanović ova uloga nije bila teška – Milu je utjelovila intimno, vokalno i glumački. Vokalno je suvereno, dramskim vibrantnim mezzosopranom donijela kompleksna raspoloženja. Ansambl Opere splitskog teatra pokazuje još jednom svježinu, zanos i darovitost birajući naslov koji per se motivira na temeljit umjetnički rad. ...pročitajte cijeli tekst... -
Opera prepoznatljivog glazbenog rukopisa sa znatnim potencijalima
HNK u Zagrebu: Ivo Josipović, Lennon, dir. Ivan Josip Skender, red. Marina Pejnović
Piše: Zdenka Weber
Ivo Josipović, operom Lennon pjevanom na engleskom jeziku, s glazbom koja otkriva elemente njegova već poznatog i prepoznatog individualno obojenog glazbenog pisma, a s vrlo jasnom pacifističkom porukom na kraju, podario je ukupnoj hrvatskoj opernoj „imovini“ glazbeno-scensko djelo čiji su potencijali za buduća uprizorenja znatni. ...pročitajte cijeli tekst... -
Dvije nove Tosce i dva različita debija
HNK u Zagrebu: Giacomo Puccini, Tosca, dir. Pier Giorgio Morandi, red. Mario Pontiggia
Piše: Karlo Radečić
Zagrebačka Opera dobila je istovremeno dvije nove Tosce. Dva nastupa nisu dovoljna da se tako velika i zahtjevna uloga razigra na pravi način, da svaka osmišljena pojedinost u pjevačkoj i glumačkoj interpretaciji u živoj izvedbi izađe na vidjelo. Zato valja ponoviti i dalje aktualnu misao – ovo je predstava koju se mora zadržati u repertoaru. ...pročitajte cijeli tekst... -
Dobrodošao repertoarni iskorak riječke opere
Riječki simfonijski orkestar i Riječki operni zbor, Wagnerova čar Velikog petka, dir. Valentin Egel, HNK Ivana pl Zajca Rijeka
Piše: Luka Nalis
Fragmentarna izvedba Parsifala dobrodošao je repertoarni iskorak riječke opere, koji je popratila brojna publika. Najbolja hrvatska mezzosopranistica – Dubravka Šeparović Mušović kao Kundry podarila je moćnu interpretaciju kompleksnih kako glasovnih, tako i scenskih kontura, koja ostaje u sjećanju dugo nakon izlaska iz zgrade kazališta. ...pročitajte cijeli tekst...
-
Duhovno zaokružena izvedba kompleksne jednočinke
HNK Split: Giacommo Puccini, Sestra Angelica, dir. Veton Marevci, red. Jelena Bosančić
Piše: Jure Šaban-Stanić
Sopranistica Antonija Teskera pokazala je poseban senzibilitet za hermetičnu i duboko internaliziranu ulogu Angelike, dok je Terezija Kusanović vokalno i glumački suvereno donijela na scenu njezinju tetku – hladnu, otmjenu i sudbinski bešćutnu kneginju. ...pročitajte cijeli tekst...
-
Izvrstan splitski ansambl u ljubavi s verizmom i verdijanizmom
HNK Split: Pietro Mascagni, Cavalleria rusticana, dir. Jure Bučević, red. Jelena Bosančić
Piše: Jure Šaban-Stanić
Nerv splitskog teatra i teatarsku publiku pogađa svaki takt ove svjetske opere. Travanjska izvedba pokazala je široku lepezu mogućnosti ansambla, neke skrivene potencijale, ali iznad svega ostvarenje respektabilnog Turridua (Jota) za kakvim bi svako kazalište unutar svojih potencijala trebalo tragati i stvarati pretpostavke za razvoj i scensku realizaciju upravo takvih kadrova. ...pročitajte cijeli tekst... -
Dobrodošla vokalna osvježenja uz nesigurno vodstvo
HNK Split: Giuseppe Verdi, La Traviata, dir. Veton Marevci, red. Robert Bošković
Piše: Jure Šaban-Stanić
Splitska izvedba Traviate ovog mjeseca traži poseban osvrt jer je in medias res uvela na scenu nove pjevačice i dirigenta. Svjetla pozornice osvojila je na poseban način Nela Šarić u ulozi Violette - sopranom nježnije, lirske vokalne formacije. Šarić je u životnim i pjevačkim godinama koje zahtijevaju skrupulozno tumačenje uloge ovog ranga i taj zahtjev je u velikoj mjeri ispunjen. ...pročitajte cijeli tekst... -
Dojam neujednačenosti ublažen istaknutijim dosezima pojedinih kreacija
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: W. A. Mozart, Čarobna frula, dir. Srba Dinić / Ivan Hut, red. Krešimir Dolenčić; uz izvedbe 7., 9. i 11. ožujka 2023.
Piše: Karlo Radečić
Uzmu li se u obzir svi glazbeni elementi novih zagrebačkih izvedbi Čarobne frule, nema mjesta obilju zadovoljstva. Prevladao je dojam neujednačenosti, ublažen istaknutijim dosezima pojedinih kreacija uloga Pamine i Tamina, novom energijom u ulozi Papagena i dobrom atmosferom posljednje izvedbe, kojoj su pridonijeli novo dirigentsko vodstvo i sklad Triju dama. ...pročitajte cijeli tekst... -
Suverena i sugestivna Kuhar Šoša i solidni uspjeh Filipovića pod poticajnim Repušićevim vodstvom
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: G. Verdi, Traviata, dir. Ivan Repušić, red. Hugo De Ana; uz izvedbe 5. i 13. veljače 2023.
Piše: Karlo Radečić
Obnovljena Traviata nije besprijekorna, ali su se njezin najveći adut – suverena i sugestivna Violetta Marije Kuhar Šoša, a uz to i uspio nastup Filipa Filipovića u ulozi Alfreda, oboje debitanata u tim ulogama, pokazali, u kombinaciji s Repušićevim dirigentskim dosegom, kao prednosti zbog kojih je ovo uprizorenje valjalo ponovno doživjeti. ...pročitajte cijeli tekst... -
Ambiciozno repertoarno eksperimentiranje
Opera HNK Ivana pl. Zajca, Riječki simfonijski orkestar i Riječki operni zbor: Antidiva – gala koncert: Anamarija Knego, prijateljice i prijatelji, Marko Hribernik, dirigent
Piše: Luka Nalis
Anamarija Knego pjevačica je iznimne muzikalnosti i doista lijepog pjeva koji u pažljivo odabranom programu može funkcionirati sasvim uredno. Međutim, kada se krene u nepotrebno eksperimentiranje utemeljeno na dvojbenim pretpostavkama, to ne može ispasti dobro. Bio je to repertoarno možda i najambiciozniji koncert u posljednjih nekoliko godina. ...pročitajte cijeli tekst... -
Suvereni solisti i usviran orkestar u inscenaciji punoj autentičnih riječkih motiva
HNK Ivana pl. Zajca Rijeka: Pietro Mascagni - Ruggero Leoncavallo, Cavalleria Rusticana i Pagliacci, dir. Matteo Salvemini, red. Dražen Siriščević
Piše: Luka Nalis
Sopranistica Mojca Bitenc bila je sjajna Nedda, moćna i sigurna glasa, stabilne fraze i odličnog izgovora. Svojim stamenim sopranom oblikovala je Neddu bravuroznom legato frazom i (pre)širokim visinama, a za njom nije zaostajao niti njen kolega bariton Davor Nekjak kao mladi seljak i Neddin ljubavnik Silvio. ...pročitajte cijeli tekst...
-
Redateljski privlačno nadograđena te vokalno i muzički uspješna predstava
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Johann Strauss ml., Šišmiš, dir. Srba Dinić, red. Krešimir Dolenčić; uz prve tri izvedbe operete
Piše: Karlo Radečić
Dolenčić je nadmašio staroga Šišmiša i ostvario privlačnu, razigranu i duhovitu predstavu, imajući sreće i sa solističkom podjelom. Uspjehu premijere znatno su pridonijeli Eisenstein Domagoja Dorotića, Rosalinda koju je Fijačko Kobić oblikovala lijepim, punim i sočnim tonom, Marija Kuhar Šoša kao potpuno pogođena Adela te Ljubomir Puškarić kao Dr. Falke od formata. ...pročitajte cijeli tekst... -
Glazbeno i vizualno zadovoljavajuće uz režijsko sputavanje pjevača
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Giuseppe Verdi, Nabucco, dir. Pier Giorgio Morandi, red. Giancarlo Del Monaco
Piše: Karlo Radečić
Pravi je protagonist ove predstave Zbor zagrebačke Opere, pred koji je Verdi postavio visoke zahtjeve. Zvukovna homogenost zbora ponekad je bila narušena za što je primarno odgovoran redatelj koji je zborski kolektiv nagurao u drugi plan. Ni svi solistički pjevački doprinosi nisu izvrsni. Najpovolniji dojam ostavio je Ljubomir Puškarić, koji je debitirao u ulozi Nabucca. ...pročitajte cijeli tekst... -
Iskonska atmosfera Uskrsa u sicilijanskom selu uz neujednačene vokalne izvedbe
HNK Ivana pl. Zajca: Pietro Mascagni, Cvalleria Rusticana, dir. Valentin Egel, red. Dražen Siriščević, obnova opere, 2022.
Piše: Luka Nalis
Problem nedovoljno definiranog srednjeg i nižeg registra pratio je Hundeling cijelom predstavom, provlačeći se kroz sva Santuzzina javljanja. Što se pak tiče dramatski nabijenog dueta Tu qui Santuzza, Hundeling ga je vrlo dobro odradila, posebno zato što je njen partner – tenor Ivan Defabiani, bio glasovno inferioran zahtjevima koje Mascagni postavlja pred tenora. ...pročitajte cijeli tekst... -
Živa, višeslojna i aktualna izvedba koja komunicira s gledateljima
Muzički biennale Zagreb, pretprogram 2022., Silvio Foretić, Semi-mono-opera, Ladislav Vrgoč, tenor, red. Mario Kovač, Teatar &TD
Piše: Maja Stanetti
Izvedba je pokazala koliko je Semi-mono-opera aktualna i komunicira s gledateljima i u potpuno drukčijem ruhu. Za ovu je priliku izvedena na talijanskom, eksluzivnom opernom jeziku. Pokazala je i koliko svojom angažiranošću i uz prevladavajući suvremeni retro-eskapizam, ukazuje na iste probleme onda, s kraja sedamdesetih godina i danas....pročitajte cijeli tekst... -
Karizma Piotra Beczałe za polet na početku sezone
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu, Svečani koncert otvorenja sezone 2022/2023. (Operni gala koncert), 18. rujna 2022, dir. Ivan Repušić, gost Piotr Beczała
Piše: Karlo Radečić
Iako su oni zahtjevnijeg uha mogli primijetiti da Beczałino pjevanje nije uvijek besprijekorno, možemo biti zadovoljni što smo imali prilike čuti pjevača njegove karizme i pjevačkih mogućnosti. Sada je najvažnije da se optimizam i zamah u ansamblu što ih je iznjedrio svečani koncert ne ugase, i da se s čvrstim kriterijim, znanjem i htijenjem krene u novu kazališnu sezonu. ...pročitajte cijeli tekst... -
Izvedba iz koje je prštalo uzbuđenje i mladenački entuzijazam
II. Ljetna glazbena radionica, atrij tvrđave Batarija, Vis: Gioachino Rossini, Bračna mjenica (La cambiale di matrimonio), dir. Mateo Narančić, red. Kristina Grubiša
Za izvedbu iz koje je prštalo uzbuđenje izvođača treba čestitati dirigentu Mateu Narančiću, njegovom vjernom timu i studentima solistima. Orkestar je bio na izvrsnoj razini, a posebnu pohvalu zaslužuje flautistica Barbara Tomić, čija je preciznost i lijepi ton zaslužna za mnogo lijepo spojenih fragmenata. ...pročitajte cijeli tekst... -
Potvrda iznimnih izvođačkih potencijala splitskog opernog ansambla
68. Splitsko ljeto, 14. srpnja - 14. kolovoza 2022., HNK Split: Giacomo Puccini, Turandot, dir. Ivo Lipanović, red. Ozren Prohić
Piše: Marijo Krnić
Povratak Turandot na program 68. Splitskoga ljeta značajno je obogatio ovogodišnje izdanje i još jednom nas uvjerio u iznimni izvođački potencijal splitskog opernog ansambla. Naslovnu je ulogu tumačila Daniela Schillaci koja je uložila maksimum izvođačkih vještina kako bi udovoljila zahtjevima kompleksne uloge koja u izvjesnoj mjeri izlazi iz okvira njezina repertoara. ...pročitajte cijeli tekst... -
Epizodisti dojmljiviji od protagonista u vizualno upečatljivoj predstavi
68. Splitsko ljeto, 14. srpnja - 14. kolovoza 2022., HNK Split: Giuseppe Verdi, Aida, dir. Jure Bučević, red. Dražen Siriščević
Piše: Marijo Krnić
Evidentno je da će za umjetnički vrednija ostvarenja biti potrebno uložiti dodatan trud u pronalaženju adekvatne solističke postave te pronaći dodatno vrijeme za kvalitetnu pripremu izvedbe. Hendikep kratkih (završnih) priprema na zahtjevnoj otvorenoj sceni odrazio se i na ostvarenja solista. Ipak, valja izdvojiti siguran i uvjerljiv nastup Bože Župića u ulozi Egipatskoga kralja. ...pročitajte cijeli tekst... -
Veličanstvena Čikeševa izvedba
68. Splitsko ljeto; Giuseppe Verdi: Simon Boccanegra, Peristil, 14. srpnja 2022.
Piše: Marijo Krnić
Ivica Čikeš veličanstveno je portretirao Jacopa Fiesca, ogorčenog i žalosnog oca „rastrgana duha“. Svoju je ariju A te l'estremo addio... Il lacerato spirito donio u maniri najvećih svjetskih zvijezda svoga faha; njegovo je fraziranje bilo besprijekorno, vokal zvonak, raskošan i u svakome trenutku primjeren i uzoran, a gluma takva da zaista iskreno suosjećate s nesretnim ocem. ...pročitajte cijeli tekst... -
Brojne su mlade nade hrvatske operne scene
4. Međunarodno natjecanje mladih opernih pjevačica i pjevača Zinka Milanov, 8. - 14. srpnja 2022., HNK Ivana pl. Zajca Rijeka
Piše: Luka Nalis
Darija Auguštan dvostruka je laureatkinja ovogodišnjeg natjecanja, najbolja prema ocjeni stručnog žirija, a i prema ocjeni prisutne publike. Drugu nagradu žirija osvojila je Riječanka Emilia Rukavina, a ukrajinski bariton Serhii Moskalchuk dobitnik je treće nagrade žirija. Uz češkog kolegu Robina Červineka, osvojio je i posebnu nagradu Opere HNK u Zagrebu. ...pročitajte cijeli tekst... -
Vokalno i scenski uspjela produkcija koja pokazuje kvalitetu osječkog ansambla
HNK u Osijeku: Camille Saint-Saëns, Samson i Dalila, dir. Filip Pavišić, red. Robert Bošković
Piše: Sunčana Bašić
Scenska izvedba Samsona i Dalile pokazala je raskoš i ljepotu Saint-Saënsove partiture, kolorit orkestra i baletnih stavaka te dugih arija i dueta. Igor Krišto u ulozi Samsona pokazao je pjevačke kvalitete koje će biti polog budućim solo ulogama na osječkog pozornici. Gordana Kalmar je u ulozi Dalile bila manje uvjerljiva, posebice u dubljim mezzosopranskim registrima. ...pročitajte cijeli tekst... -
Nova energija u zagrebačkoj Traviati
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Giuseppe Verdi, Traviata; uz gostovanje Mariangele Sicilie u naslovnoj ulozi i dirigenta Ivana Repušića, 9. i 11. lipnja 2022.
Piše: Karlo Radečić
Predstavi Traviate dobro je došla nova lipanjska energija. Mariangela Sicilia tehnički je osjetno sigurnija u zahtjevima I. čina u odnosu na domaće prethodnice u naslovnoj ulozi. Lijepo je kad sopranistica može bez ekscesa otpjevati I. čin. Drugi i treći čin osobito su joj pjevački uspjeli, a bili smo počašćeni s više zaista jako lijepo oblikovanih piana, kakve ne čujemo često. ...pročitajte cijeli tekst... -
Predstava koju se mora zadržati u repertoaru
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: G. Puccini, Tosca, dir. Alla Kulbaba, red. Mario Pontiggia; uz premijeru, 2. i 4. izvedbu (27. i 28. svibnja te 1. lipnja 2022.)
Piše: Karlo Radečić
Nova zagrebačka Tosca vizualno je raskošna i odmjereno režirana predstava, s dostupnim pjevačkim snagama s kojima se može računati na vrlo solidne izvedbe. Najviše je iznenadio Giorgio Surian kao Scarpia, čija veoma upečatljiva pojava ne zamire u svojoj dojmljivosti od prvog javljanja na sceni sve do kraja II. čina, a vokalnim dijelom interpretacije ostavlja snažan dojam. ...pročitajte cijeli tekst... -
Kičasto raskošna režija i neujednačeni pjevački dosezi
HNK u Zagrebu: Giuseppe Verdi, Traviata (La Traviata), dir. Srba Dinić, red. Hugo de Ana, uz obje pjevačke podjele (premijera i treća izvedba, 21. te 25. travnja 2022.)
Piše: Karlo Radečić
Nova zagrebačka Traviata, iako režijski nije idealna, dovoljno je vizualno atraktivna da osigura, duži interes publike. Poželjno bi bilo predstavu osvježiti kakvim atraktivnim gostovanjem (ili s više njih) u naslovnoj ulozi, a možda i u ulozi Alfreda. Već drugu premijeru u istoj sezoni zagrebačke Opere spasio je redatelj, a ne pjevači u najeksponiranijim ulogama. ...pročitajte cijeli tekst... -
Solidna izvedba uz oduševljavajući nastup Terezije Kusanović
Hrvatsko narodno kazalište Split: Giacomo Puccini, Sestra Angelica, Jure Bučević, dirigent, Jelena Bosančić, redateljica
Piše: Marijo Krnić
Prva među odličnim umjetnicama te večeri bila je prvakinja splitske opere, mezzosopranistica Terezija Kusanović. Oduševila je poslovično vokalno besprijekornom izvedbom. Bila je uvjerljiv, idealan antipod Sestri Angelici Antonije Teskere. Orkestar je, izuzev mjestimičnih neobuzdanih fortea, svirao korektno, slijedeći vodstvo dirigenta Jure Bučevića. ...pročitajte cijeli tekst...
-
Glazbeno uspjela operna introspekcija obiteljskih odnosa
Gostovanje Opere i baleta Slovenskoga narodnog gledališča Ljubljana: Vincenzo Bellini, I Capuleti e i Montecchi, dir. Marko Hribernik, red. Frank Van Laecke
Piše: Luka Nalis
Nakon gostovanja Opere i baleta slovenskog narodnog gledališča Ljubljana, za izvedbom Bellinijeve opere I Capuleti e i Montecchi ostaje gorak okus u ustima zbog iznimno slabe posjećenosti predstave. To je doista velika šteta jer se radi o, kako smo već više puta istaknuli, odličnoj predstavi, posebno u glazbenom segmentu. ...pročitajte cijeli tekst... -
Atraktivna, originalno osuvremenjena i intrigantna vizija Verdijeve partiture
HNK Split: Giuseppe Verdi, Krabuljni ples, Ivo Lipanović, Veton Marevci, dirigenti, Goran Golovko, redatelj
Piše: Marijo Krnić
Split je dobio još jednu odličnu opernu produkciju, čijoj je premijeri svjedočio i veliki broj djece i mladih. Maestro Ivo Lipanović, znalački je i strastveno upravljao premijernom izvedbom. Solistički četverolist: Max Jota, Matija Meić, Daniela Schillaci i Terezija Kusanović istinski je oduševio jednako svojim pjevačkim i glumačkim nastupom. ...pročitajte cijeli tekst... -
Sjajna operna suradnja dvaju nacionalnih kazališta
HNK Ivana pl. Zajca Rijeka, HNK u Osijeku: Ferruccio Busoni - Giacomo Puccini, Arlecchino & Gianni Schicchi, Valentin Egel, dirigent, Marin Blažević, redatelj
Piše: Luka Nalis
Opera HNK-a Ivana pl. Zajca u Rijeci i Opera HNK-a u Osijeku zajedničkim su snagama producirale operni diptih Arlecchino (Ferruccio Busoni) & Gianni Schicchi (Giacomo Puccini). Suradnja dvaju nacionalnih kazališta rezultatirala je sjajnim glazbenim doživljajem koji nas je ispunio radošću kakvu nam samo izvedbene umjetnosti mogu podariti. ...pročitajte cijeli tekst... -
Novi zamah splitske Opere
Osvrt na repertoar Opere HNK-a Split
Piše: Marijo Krnić
Splitska Opera posljednjih je godina iznijela čitav niz vrijednih i zapaženih projekata, od kojih će neki zasigurno ostati trajno zabilježeni u memoriji teatra i grada. Ipak, potencijal se toga ansambla još nije u potpunosti ostvario. Vjerujemo kako će povratak normalnom režimu rada dati novi zamah ostvarenju toga cilja na zadovoljstvo i umjetnika i publike. ...pročitajte cijeli tekst... -
Vrsna Leonora u urednoj obnovi Trubadura
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Giuseppe Verdi, Trubadur, dir. Pier Giorgio Morandi, red. Arnaud Bernard; uz izvedbu od 26. siječnja 2022.
Piše: Karlo Radečić
Ono što je obilježilo ovu obnovu Trubadura prije svega je zagrebački debi sopranistice Marigone Qerkezi u ulozi Leonore. Iako se nisam mogao oteti dojmu da bi u njezinoj gestikulaciji na pozornici i u određenim pjevačkim manirama dobro došlo malo više unutarnje topline, samo pjevanje zaslužuje velike pohvale. Prije svega, njezin je ton ugodno oblikovan i prirodnog vibrata. ...pročitajte cijeli tekst... -
Bajkovita izvedba i besprijekorno dirigenstko vodstvo
Zagrebačka filharmonija, solisti i Zbor Zvjezdice, Bijeli ciklus: Engelbert Humperdinck, opera-bajka Ivica i Marica, dir. Dawid Runtz, Koncertna dvorana Lisinski, 10. prosinca 2021.
Piše: Snježana Miklaušić-Ćeran
Maestru Davidu Runtzu pošlo je za rukom besprijekorno povezati vokalne soliste, scenski pokret i snažan zvuk orkestra u cjelinu u kojoj su se nizali pojedini prizori. Iako mladi dirigent, zahvaljujući muzikalnosti i već bogatom iskustvu s opernim ansamblima, David Runtz osluškuje pjevače i dopušta da bez pritiska, poštujući logiku fraza ispjevaju svoje odlomke. ...pročitajte cijeli tekst... -
Uspješan spoj odličnih mladih solista, inventivne režije i dirigentskog vodstva
Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca u Rijeci: W. A. Mozart: Čarobna frula, dir. Valentin Egel, red. Renata Carola Gatica, uz premijeru 24. studenog 2021.
Piše: Karlo Radečić
Čarobna frula u izvođenju riječkog HNK-a odličan je izbor za uvođenje djece i mladih u svijet opere, ali ništa manje dobra ni vjernoj opernoj publici. Predvodi je dirigent koji razumije kompleksnost djela, dok je redateljica ispričala djelo kao bajku, inventivno, ali ne namećući se glazbi. Uspješna je bila i mlada pjevačka podjela na čelu s odličnima Paminom i Taminom. ...pročitajte cijeli tekst... -
Odlična izvedba studenata pod vodstvom doajena hrvatske opere
Muzička akademija Sveučilišta u Zagrebu: Igor Kuljerić, Životinjska farma, dir. Mladen Tarbuk, red. Krešimir Dolenčić, Koncertna dvorana Lisinski, 27. studenog 2021.
Piše: Zrinka Matić
Od ideje do realizacije, možda tek uz pokoji propust ozvučenja u dvorani Lisinski, akademska produkcija Životinjske farme može se smatrati punim pogotkom, ne samo zbog kvalitete izvedbe, u kojoj su se studenti zaista mogli pokazati, nego podjednako i zbog odabira djela, koje studente dovodi u doticaj s hrvatskom glazbom odnosno hrvatskom suvremenom operom. ...pročitajte cijeli tekst...
-
Vrhunska izvedba pjevača i orkestra u vješto dočaranoj atmosferi
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Gian Carlo Menotti, Medij, dir. Josip Šego, Matija Fortuna, red. Caterina Panti - Liberovici, Koncertna dvorana Lisinski, 3. studenog 2021.
Piše: Zrinka Matić
Zagrebačka predstava uspjela je postići jezivu i mračnu atmosferu opere, zahvaljujući nizu vrhunskih glazbenih izvedbi isključivo kućnih glazbenika HNK-a, solista, orkestra i dirigenta Josipa Šege, koje su još više došle do izražaja u odličnoj inscenaciji gostujuće redateljice Panti - Liberovici. Publika u Maloj dvorani Lisinski pokazala je istinsko oduševljenje predstavom. ...pročitajte cijeli tekst... -
Repertoarni iskorak koji vrijedi posjetiti
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Giacomo Puccini, Lastavica (La rondine), dir. Lorenzo Passerini, red. Hugo de Ana; uz drugu solističku podjelu
Piše: Karlo Radečić
Rijetka je to prigoda u Hrvatskoj čuti operno djelo izvan standardnoga repertoara, ali i vidjeti jednu pravu klasičnu inscenaciju. Ipak, u zagrebačkoj Lastavici ne koristi se partitura kakvu je ostvario Puccini, nego (iz pandemijskih razloga, op.ur.) redukcija Francisa Griffina. Time je dakako djelo raskošne orkestracije mnogo izgubilo. ...pročitajte cijeli tekst... -
Izvrsni solisti u atraktivnoj mizansceni
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Giacomo Puccini, Lastavica, dir. Lorenzo Passerini, Matija Fortuna, red. Hugo de Ana, 21. listopada 2021.
Piše: Zrinka Matić
Mnogo rada na detaljima, efektna i učinkovita režija, scenografija, kostimi, odlične solističke izvedbe glavnih uloga kao i zbora i orkestra te muzikalna, energična izvedba, dopustili su nam da otkrijemo kvalitete Puccinijeve Lastavice. Uz Lanu Kos kao uvjerljivu Magdu, odličan je bio i njezin partner Prunier - gostujući tenor Santiago Jose Ballerini. ...pročitajte cijeli tekst... -
Maestralna demonstracija vokalnog i interpretacijskog umijeća
Koncert sopranistice Maide Hundeling, Riječki operni zbor i Simfonijski orkestar, Valenti Egel, dirigent, Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca u Rijeci, 2. listopada 2021.
Piše: Davor Schopf
Maida Hundeling donijela je Brünhildu prepunu života, oduševljenu ratnicu spremnu prkositi ocu i njegovoj volji. Iako Hojotoho nije njezin jedini teški motiv, svakako je najeksponiraniji, pa lakoća s kojom se Maida Hundeling poigrava s tim intervalskim skokovima može je doista daleko odvesti u svijetu izvedbi Wagnerovih opera. ...pročitajte cijeli tekst... -
Pogođen spoj glazbe, libreta i inscenacije
Muzički biennale Zagreb i HNK u Zagrebu: Berislav Šipuš, Posljednji intermezzo, praizvedba, 18. rujna 2021.
Piše: Zrinka Matić
Posljednji intermezzo, kao pogođeni spoj glazbe, libreta i inscenacije obogaćuje suvremenu produkciju opere u Hrvatskoj te bacajući svjetlo na lik i djelo Janka Polića Kamova osvjetljuje poseban trenutak u povijesti i održava liniju kontinuiteta u hrvatskoj umjetnosti i gotovo u renesansnom je smislu preporođuje kroz novo viđenje u novom umjetničkom trenutku. ...pročitajte cijeli tekst... -
Zagrebačke parade vokalnog umijeća
W. A. Mozart, Figarov pir, solisti, Zbor i Orkestar Opere HNK u Zagrebu, 26. lipnja 2021.; Ljetne krijesnice: večer operete, Festival Ljetne večeri HNK u Zagrebu, 27. lipnja 2021.; Završni koncert i dodjela nagrada HNK u Zagrebu, 30. lipnja 2021.
Piše: Zdenka Weber
Za kraj lipnja pripremio je HNK u Zagrebu nekoliko večeri posvećenih nastupima solista, Zbora i Orkestra. Pozornica i prostor ispred kazališne kuće bili su prepušteni pjevačima iz kućnog ansambla i mladim pjevačima koji se školuju na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu, a dodijeljene su i godišnje nagrade za najbolja umjetnička ostvarenja sezone 2020/21. ...pročitajte cijeli tekst... -
Uspješna izvedba i potvrda kvalitete osječkog opernog ansambla
Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku: Camille Saint-Saëns, Samson i Dalila (koncertna izvedba), dir. Filip Pavišić, red. Robert Bošković
Piše: Sunčana Bašić
Ovacije i aplauzi popunjenog gledališta osječkog HNK-a pokazali su da je koncertna premijera dobrodošla i odlično pogođena. U ulozi Samsona nastupio je Igor Krišto koji je ulogu iznio u jednom kvalitativnom krešendu. Ulogu Dalile uspješno je ostvarila mezzosopranistica Irena Parlov, a iznenađenje večeri bio je Leon Košavić u ulozi Velikog svećenika. ...pročitajte cijeli tekst... -
Izvrsne vokalne izvedbe uz suvereno dirigentsko vodstvo
Gostovanje Opere HNK-a Ivana pl. Zajca u Operi HNK-a u Zagrebu: Giuseppe Verdi, La traviata, dir. Valentin Egel, red. Marin Blažević
Piše: Karlo Radečić
Riječka Traviata, koja počiva u prvom redu na dirigentu Egelu i sopranistici Knego, zasjenila je umjetničkom vrijednošću, kao uspješna produkciju Orfeja i Euridike izvođenu u tjednu gostovanja u kazalištu domaćinu. Anamarija Knego ima vrlo solidnu pjevačku tehniku te je raškošno interpretirala ulogu Violette, a tenor Aljaž Farasin je srčano i iskreno tumačio Alfreda. ...pročitajte cijeli tekst... -
Upitna umjetnička razina, unatoč dosezima triju solistica
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Christoph Willibald Gluck, Orfej i Euridika, dir. Aleksandar Kalajdžić, red. Anica Tomić, 23. travnja 2021.
Piše: Karlo Radečić
Dok su dirigent i redateljica umjetničkom dosegu predstave više odmogli negoli pomogli, nastup triju solistica bio je u cjelini uspješan. Fijačko Kobić je kvalitetom glasa najbolji kućni odabir za Euridiku. Lazar je kao Amor suptilno i ukusno ornamentirala ariju Gli sguardi trattieni, a Šeparović Mušović ulogom Orfeja stavila je pjevanje na prvo mjesto i ostvarila uspješanu izvedbu. ...pročitajte cijeli tekst... -
Revija odličnih opernih glasova
Gala koncert Opere HNK-a u Zagrebu, dir. Aleksandar Kalajdžić, 13. travnja 2021.
Piše: Zdenka Weber
Program dobro poznatih hitova iz opernog repertoara skladatelja od 18. do 20. stoljeća ponovno je mogao uvjeriti u potencijale opernih umjetnika kojima raspolaže hrvatska nacionalna operna kuća. Orkestar je pod Kalajdžićevim ravnanjem muzicirao uredno i simpatično, a discipliniranost i pregnuće, doduše smanjenog orkestra, trajali su tijekom cijelog koncerta. ...pročitajte cijeli tekst... -
Maestralna solistica i vrhunski dirigent
Koncert Simfonijskog orkestra Opere HNK-a u Zagrebu, Aleksandar Kalajdžić, dirigent, Ivana Lazar, sopran, HNK u Zagrebu, 26. ožujka 2021.
Piše: Zdenka Weber
Glièreov Koncertu za koloraturni sopran i orkestar u f–molu, op. 82, prvakinja Opere HNK u Zagrebu Ivana Lazar izvela je maestralno. Njezin čisti, u visinama siguran i intonacijski pouzdan glas izmjenjivao se s orkestrom i pojedinim dionicama u glazbenom protoku naglašene bravure i virtuoziteta. Bio je to nedvojbeni izuzetni glazbeni doživljaj.
...pročitajte cijeli tekst... -
Sopran koji plijeni i oduševljava
Koncert sopranistice Evelin Novak i Orkestra mladih glazbenika, Matija Fortuna, dirigent, HNK u Varaždinu 17. i HNK u Zagrebu 21. ožujka 2021.
Piše: Zdenka Weber
Evelin Novak blistala je u vrlo teškim, zahtjevnim, a glazbeno neodoljivim arijama - Ebben,n'andro lontana, ariji Wally iz istoimene opere Alfreda Catalanija, ariji Ah, je ris de me voir si belle en ce miroir iz Gounodovog Fausta te ariji Sylvie Heia, heia in den Bergen iz Kẚlmẚnove Kneginja Čardaša, u kojoj je sjajna sopranistica mogla dati oduška svojem temperamentu. ...pročitajte cijeli tekst... -
Inscenacija u sukobu s partiturom i glazbena dekonstrukcija klasika
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Georges Bizet, Carmen, dir. Marcello Mottadelli, red. Arnaud Bernard
Piše: Karlo Radečić
Izbacivanje cijelih brojeva, unošenje sumnjivih skokova u one zadržane, nebriga oko odabira adekvatnog izdanja partiture, izostanak umjetničkog integriteta i pristanak na nepotrebne kompromise učinili su pompozno najavljivanu Carmen više scensko-glazbenom predstavom s predloškom u ulomcima iz te opere nego Bizetovom opérom comique Carmen. ...pročitajte cijeli tekst... -
Dostojanstveno i nadahnuto s ambicioznim programom i entuzijazmom dirigenta i cijelog ansambla
Svečani koncert povodom 150. godišnjice osnutka Opere Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu; Solisti, zbor i orkestar Opere HNK u Zagrebu, dir. Nikša Bareza, 2. listopada 2020.
Piše: Karlo Radečić
Svečanim koncertom 150. godišnjica osnutka zagrebačke Opere, kad je riječ o čisto glazbenom dijelu večeri, obilježena je dostojanstveno, reprezentativno i s htijenjem cijeloga ansambla, u čemu su glavni poticaj bili svakako neumorna energija i entuzijazam dirigenta Nikše Bareze. S visokim je kriterijima i vrlo ambiciozno zacrtao i pripremio program, a rezultat nije izostao. ...pročitajte cijeli tekst... -
Uspješne solističke izvedbe u inače tankom i neambicioznom programu
Koncert Večer Mozarta: triptih Mozarta i Da Pontea s ulomcima iz opera Figarov pir, Don Giovanni i Così fan tutte; Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu, 24. rujna 2020., dir. Marcello Mottadelli
Piše: Karlo Radečić
Tanki i kratki program koncerta posvećenog Mozart–Da Ponteovoj trilogiji nije dostojan Zagrebačke Opere i mogao bi se nazvati Mozart za početnike. Figarov pir sveden je na odabir ulomaka iz I. čina i prvi broj II. čina a Don Giovannija na uvertiru i tri broja. Nasuprot proturječnom konceptu i izvedbi orkestra stoje, kao uspješniji element, izvedbe četiriju solista. ...pročitajte cijeli tekst... -
Pomirba pred nebeskom vizijom Jeruzalema
66. Splitsko ljeto, HNK Split: Giuseppe Verdi, Lombardijci, dir. Ivo Lipanović, red. Robert Bošković
Piše: Zrinka Matić
Jako uspjela festivalska premijera Lombardijaca na 66. Splitskom ljetu potvrdila je verdijanski identitet Splitske Opere. Dobro uvježban i dinamičan protok akcije na sceni uklopio se s vrlo pitkom i ujednačenom glazbenom izvedbom koja je počivala na orkestru, dok su solističke izvedbe bile ujednačene kvalitetom, scenski i pjevački. ...pročitajte cijeli tekst... -
Uvjerljiva Golac Rilović prvi put u ulozi Jelene
HNK u Zagrebu: Ivan pl. Zajc, Nikola Šubić Zrinjski, dir. Nikša Bareza, red. Krešimir Dolenčić, 27. veljače 2020.
Piše: Karlo Radečić
Adela Golac Rilović debitirala je kao Jelena. Uložila je veliki trud u uvjerljivu karakterizaciju lika, što je u izvedbama Zrinjskog, uzmemo li u obzir sve protagonističke uloge, ne baš tako česta pojava. Juranićevo probadanje Jelene, na njezinu vlastitu molbu, u sedmoj slici, bilo je zahvaljujući dignitetu kojim je gradila Jelenu, zaista uvjerljivo. ...pročitajte cijeli tekst...
-
Atraktivan dodatak repertoaru
Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku: Emerich Kalman, Kneginja čardaša, red. Miklós Gábor Kerényi, dir. Filip Pavišić
Piše: Sunčana Bašić
Kneginja čardaša je stara znanica osječke publike, jer je HNK u Osijeku postavljena sedam puta. Vječno intrigantna tema zabranjene ljubavi, opjevana u bezbroj glazbenih i dramskih varijanti, učinila je Kneginju čardaša i danas aktualnom pričom, zanimljivom čak i publici mlađega uzrasta, koja je ovu osječku reprizu pratila iznimno pažljivo. ...pročitajte cijeli tekst... -
Ambiciozno, ali bez dovoljno strasti
Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca u Rijeci: Richard Wagner, Tristan i Izolda, dir. Ville Matvejeff, red. Anne Bogart
Piše: Karlo Radečić
Riječki Tristan ambiciozan je podvig, s pokrićem, ali bez dovoljno strasti i istinske katarze. No vrijedilo je Tristana čuti uživo s dobrom pjevačkom podjelom. Riječka je Opera vjerojatno u ovom trenutku jedina u Hrvatskoj koja je zainteresirana i sposobna iznjedriti ovakav pothvat. Nadajmo se da tri izvedbe ove sezone nisu početak i kraj ovoga uprizorenja. ...pročitajte cijeli tekst... -
Uspješni solisti u reduciranoj inscenaciji
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Gaetano Donizetti, Lucia di Lammermoor, dir. Marcello Mottadelli, red. Pier Luigi Pizzi, 14. i 15. veljače 2020.
Piše: Karlo Radečić
Donizettijeva Lucia di Lammermoor vraćena je na pozornicu HNK-a u Zagrebu nakon četrdeset i pet godina s dvjema solističkim podjelama u većim ulogama. Novo uprizorenje ostavlja dojam predstave koja nije bez vrlina, ali koja je mogla imati više umjetničkog digniteta da su se solisti više mogli osloniti na autorski tim – redatelja i, osobito, dirigenta predstave. ...pročitajte cijeli tekst... -
Glazbeni uspjeh uz inventivnu aktualizaciju
Hrvatsko narodno kazalište u Splitu: Giuseppe Verdi, Rigoletto, dir. Jure Bučević, red. Dražen Siriščević
Piše: Zrinka Matić
U spoju dobre glazbene izvedbe i različitih ideja i efekata, koji su tu možda prije kao sugestije, kao mogućnosti, ovakva predstava može funkcionirati ako je prihvatimo kao raznolik patchwork, u čijem je temelju jako uspio glazbeni aspekt izvedbe, koji ne odstupa nego je u izravnoj vezi i potpunom razumijevanju s Verdijevim notnim zapisom. ...pročitajte cijeli tekst... -
Uvjerljivi solisti i jednolično sviranje
Hrvatsko narodno kazalište Ivan pl. Zajc u Rijeci: G. Puccini, Tosca, dir. Kalle Kuusava, Ville Matvejeff, red. Marin Blažević
Piše: Zrinka Matić
Ako prihvatimo Puccinija ovako simplificiranog, opera se opasno približava sapunici, a posjet kazalištu odlasku u robnu kuću. Redateljske verzije idu nekim svojim putem i operu često koriste za nešto sasvim drugo, te se pritom ni ne postavljaju neka osobita mjerila za slojevitost glazbene izvedbe nego ona postaje samo glazbeni background izvan-operne poruke. ...pročitajte cijeli tekst... -
Sraz Leptirica
Usporedba izvedbi Puccinijeve opere Madama Butterfly: HNK Ivan pl. Zajc, Rijeka, dir. Ville Matvejeff, red. Dražen Siriščević i HNK Zagreb, dir. Marcello Mottadelli, red. Andrea Cigni
Piše: Karlo Radečić
Najveći aduti ovih dviju Butterfly kućne su pjevačice u naslovnoj ulozi - Anamarija Knego i Valentina Fijačko Kobić, koje pjevački uspješnim debijima opravdavaju postavljanje toga naslova na repertoar. Obje imaju predispozicije za osnaživanje predstava koje u prvim izvedbama nisu posve opravdale očekivanja zahtjevnijih članova publike. ...pročitajte cijeli tekst... -
Sjajna Fijačko u dvojbenoj produkciji
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Giacomo Puccini, Madama Butterfly, red. Andrea Cigni, dir. Marcello Mottadelli / Josip Šego
Piše: Zrinka Matić
Dosege Valentine Fijačko nisu na jednakoj razini pratili i ostali interpreti, počevši već Mottadellija koji je vodio predstavu nervozno i neujednačeno. To se odrazilo na pjevače, ali ponajviše na zvuk orkestra, posebno na mikro planu pojedinačnih gesti, glazbenih rečenica, gdje nije bilo potrebne složnosti, strpljenja, zajedničke dinamike, početaka i završetaka, dorađene boje. ...pročitajte cijeli tekst... -
Neujednačeno, ali publici atraktivno
Hrvatsko narodno kazalište Ivan pl. Zajc u Rijeci: Giacomo Puccini, Madama Butterfly, red. Dražen Siriščević, dir. Ville Matvejeff, 21. listopada 2019.
Piše: Zrinka Matić
Emocionalni potencijal ove opere ovisi o razumijevanju unutar trokuta sopran u naslovnoj ulozi-redatelj-dirigent. U ovoj predstavi to su bili Anamarija Knego kao Cio-Cio-San, redatelj Dražen Siriščević, i dirigent Ville Matvejeff. Njihova međusobna veza, nije uvijek najbolje funkcionirala, posebice u prvom činu. No ipak, publika je predstavu prihvatila s oduševljenjem. ...pročitajte cijeli tekst... -
Rizik koji je urodio plodom
HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci: Richard Strauss, Elektra, dir. Ville Matvejeff, red. Marin Blažević, 28. svibnja 2019. (2. dio)
Piše: Karlo Radečić
Prava senzacija riječke Elektre naslovna je uloga u izvedbi njemačke sopranistice Maide Hundeling, kojoj ovo nije prvi nastup u toj ulozi. Izmjena registara i dubine općenito nisu uvijek bili egzemplarni, no pjevačici koja je Elektru izvela ostavši apsolutno glasovno svježom do kraja opere valja svakako čestitati. ...pročitajte cijeli tekst... -
Repertoarni iskoraci i rizici
HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci: Richard Strauss, Elektra, dir. Ville Matvejeff, red. Marin Blažević, 28. svibnja 2019. (1. dio)
Piše: Karlo Radečić
Repertoarni iskoraci i rizici u koje se upušta riječka Opera posljedica su velikih ambicija, nerijetko većih od realnih kapaciteta ansambla, no intendant Marin Blažević je uporan i Rijeka četvrtom opernom premijerom u sezoni donosi Elektru, najambiciozniji operni pothvat u Hrvatskoj ove kazališne sezone. ...pročitajte cijeli tekst... -
Gotovo ostvarene ambicije
HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci: Vincenzo Bellini, Norma, dir. Alessandro Cadario, red. Christian Romanowski, 27. travnja 2019. (2. dio)
Piše: Karlo Radečić
Norma je u premijernom reizdanju značajno bolja od prošlosezonske. Dobra je onoliko koliko su elastični naši kriteriji. Kristini Kolar možemo poželjeti nove uloge u kojima se njezine glasovne predispozicije mogu pokazati u pogodnijem svjetlu, a hrvatskim opernim kućama više razumijevanja u postavljanju talijanskih opera ottocenta kad već čine stup repertoara. ...pročitajte cijeli tekst... -
Krunska uloga talijanskog belcanta
HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci: Vincenzo Bellini, Norma, dir. Alessandro Cadario, red. Christian Romanowski, 27. travnja 2019. (1. dio)
Piše: Karlo Radečić
Vodstvo riječke Opere za premijernu obnovu Norme sastavilo je podjelu oslanjajući se uglavnom na hrvatske pjevače. Naslovna uloga povjerena je nacionalnoj prvakinji – sopranistici Kristini Kolar, uloga Adalgise mezzosopranistici Diani Haller , uloga Orovesa članu ansambla – basu Slavku Sekuliću, a u ulozi Pollionea, gostujući pjevač, tenor Dimitris Paksoglou. ...pročitajte cijeli tekst... -
Izazovi Rossinijeve ozbiljne opere
HNK u Zagrebu, Gioachino Rossini: Žena s jezera, dir. George Petrou, red. Max Emanuel Cenčić, 12. i 18. travnja 2019.
Piše: Karlo Radečić
Efektna inscenacija i vizualna raskoš, uz ponešto vulgarnosti, lako može privući publiku, no svakako bi bio sretniji slučaj da je redatelj manje dopustio da glazba padne u drugi plan kraj bujnosti događanja na pozornici. Iako se inscenaciji mogu naći mane, a izvedba pjevača nije trijumf belcanta, rijetku prigodu da se Rossinijeva ozbiljna opera čuje uživo treba iskoristiti. ...pročitajte cijeli tekst...
-
Detalji partiture posve nerealizirani u izvedbi
HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci, W. A. Mozart: Figarov pir, premijera 30. 3. 2019., dir. Stefano Rabaglia, red. Eva Buchmann (2. dio)
Piše: Karlo Radečić
Premijera Figarova pira u riječkom HNK na glazbenoj je razini koja je vjerojatno prosjek manjih, provincijalnih europskih kazališta. Ako riječka Opera želi biti ne samo ambiciozna nego i uspješna, njezino vodstvo treba uložiti više znanja u biranje autorskog tima i sastavljanje solističke podjele te poraditi na porastu standarda nastupa orkestra i zbora Opere....pročitajte cijeli tekst...
-
Velike ambicije i manjkav rezultat
HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci, W. A. Mozart: Figarov pir, premijera 30. 3. 2019., dir. Stefano Rabaglia, red. Eva Buchmann (1. dio)
Piše: Karlo Radečić
Figarov pir je remekdjelo koje ne treba pravdati frazama poput suvremenosti i spašavati novim čitanjima. No valjalo bi spasiti remekdjelo od onih koji svojim interpretacijama umanjuju njegovu ljepotu, svježinu i komičnost. Figarov pir nije opera koja će nasmijati publiku u onoj mjeri u kojoj to može Rossinijev Seviljski brijač, no u riječkoj je predstavi jedva što bilo komično. ...pročitajte cijeli tekst... -
Izostala glazbena povezanost
HNK Zagreb; Giuseppe VerdiTrubadur, red. Arnaud Bernard
Piše: Zrinka Matić
Glazba i režija nisu do kraja organski srasli. Nedostajalo je snage, verdijanske iskre. Sve je bilo pomalo hladno – hladno svjetlo odozgo na scenu vjerojatno je trebalo značiti nestvarnost situacije koja je samo Lunino sjećanje. Ali, možda je oduzelo životnost likovima i predstavi. Ipak, u prvom redu nedostajalo je životnosti i povezanosti u glazbenoj izvedbi....pročitajte cijeli tekst... -
Simpatično nepretenciozno
Koprodukcija HNK Varaždin i INK Pula; Antonio Smareglia Caccia lontana, red. Ozren Prohić, 2. veljače 2019.
Unatoč nekim nedostacima, Caccia lontana pruža mogućnost naučiti ponešto o Smaregli, njegovom radu i poveznicama s Istrom i Hrvatskom, uz nepretenciozno, no zanimljivo i glazbeno lijepo uživljavanje u svijet negdje daleko, gdje se brige mjere drugačijim mjernim jedinicama....pročitajte cijeli tekst... -
Specifičan redateljski rukopis
Charles Gounod: Romeo i Julija, premijera u HNK Ivan pl. Zajc u Rijeci, 12. siječnja 2019.
Piše: Zrinka Matić
Riječka publika odlično je prihvatila predstavu, pokazujući još jednom oduševljenje svojim pjevačima, posebno sopranisticom Anamarijom Knego, kao i prijemčivost za redateljski rukopis Marina Blaževića, koji je ovim stilom predstave – pronašao recept za pristupačnije postavljanje većeg broja opernih naslova u sezoni i raznolikiji repertoar....pročitajte cijeli tekst...